Home Nieuws BIS-stagiair Arnout blikt terug

BIS-stagiair Arnout blikt terug

Eind november 2021 startte Arnout Standaert een beroepsinlevingsstage bij CEMPER. Zes maanden later zit zijn project erop en blikt hij even terug.

Wat trok je aan in onze BIS-vacature rond jazzerfgoed?

De mogelijkheid om werkervaring op te doen in de erfgoedsector en te kunnen werken rond het Belgische jazzerfgoed! De erfgoedsector sprak me al langer aan en ik was al even op zoek naar een eerste job in dit veld, dus ik wist meteen dat ik deze kans niet kon laten liggen toen ik de vacature voor het eerst zag. In mijn opleiding als jazzmuzikant aan LUCA School of Arts werd ik al blootgesteld aan de bijzonder rijke en ietwat ondergewaardeerde Belgische jazzgeschiedenis. Om via deze BIS-stage een (kleine) bijdrage te kunnen leveren aan de erfgoedwerking hierrond leek me ontzettend fijn. Hoewel de vacature gericht was naar kandidaten met een diploma in Archivistiek, hoopte ik een kans te maken met mijn achtergrond als uitvoerend jazzmuzikant en jazzliefhebber.

Wat hield het project in?

Tijdens de afgelopen maanden heb ik me voornamelijk gericht naar het invoeren van zoveel mogelijk archieven en collecties (gerelateerd aan Belgisch jazzerfgoed) in Archiefbank. Zo vinden geïnteresseerden (onderzoekers, muzikanten, liefhebbers, studenten …) makkelijker hun weg ernaartoe. Het is me opgevallen dat er veel ontzettend rijke collecties zijn en ik hoop dat ze via deze weg vaker nuttig gebruikt worden.

Aan het begin van het project heeft het even geduurd om mij in te werken in de erfgoedwereld en in de voorgaande projecten rond jazzerfgoed van CEMPER. Voor mijn opdracht heb ik me gebaseerd op de interne lijsten van archieven en collecties waar CEMPER al enige kennis van had. Deze vormden een goed vertrekpunt en konden zeker de nodige aanvulling gebruiken. Het was een grote opdracht om de verschillende stukken informatie over deze collecties en archieven samen te brengen, maar dit resulteerde in een goed overzicht van welke informatie ik nog moest verzamelen.

Hierna heb ik met veel bewaarinstellingen en privépersonen contact opgenomen om de nodige informatie te verkrijgen. Voor enkele archieven en collecties ben ik op plaatsbezoek geweest, het was vaak zeer indrukwekkend om die imposante verzamelingen in het echt te kunnen zien. Het is me uiteindelijk gelukt om een aantal collecties en archieven te publiceren op archiefbank en gaandeweg heb ik in het algemeen nog informatie kunnen winnen of updaten over andere verzamelingen.

Naast deze opdracht heb ik samen met enkele collega’s — en met input van een aantal jazz(erfgoedexperten) — een aanzet gegeven voor een visualisatie die verder zal uitgewerkt worden na mijn stage. Het is de bedoeling dat dit een interactieve online tool wordt die gebruikers met veel of weinig kennis van de Belgische jazz, op een laagdrempelige manier kan blootstellen aan interessante archieven en collecties. Een exhaustief beeld van ons Belgische jazzverleden kan CEMPER helaas niet nastreven, maar misschien inspireert de tool wel anderen om de data over dat verleden verder te gebruiken.

Wat neem je mee in je verdere loopbaan?

De inzichten in de algemene werking van de erfgoedsector zal ik zeker met me meedragen. Voorheen had ik nog zeer weinig kennis van hoe organisaties als CEMPER te werk gaan dus het was zeer leerrijk om hier kennis mee te maken.

De enorme rijkdom van de Belgische jazzgeschiedenis blijft me verbazen en verrassen. Er zijn zo veel interessante muzikanten, clubs, organisaties, etc. die, volkomen onterecht, veelal vergeten zijn. Tijdens dit project werd ik aan veel van deze actoren blootgesteld en het is voor mij als muzikant steeds interessant om nieuwe muziek en de geschiedenis en context ervan te leren kennen. Ook de historische dimensie van veel concertzalen, festivals en dergelijke draag ik met me mee en zal ik verder uitdragen aan medemuzikanten en jazzliefhebbers.

Ten slotte was het project in zijn geheel een zeer leerrijke ervaring waarin ik veel kansen kreeg om vaardigheden te ontwikkelen en vaak inhoudelijk kon meedenken over vraagstukken. Ik ben dan ook zeer dankbaar voor deze kans en voor de warmte en steun die ik van alle collega’s heb mogen ervaren. Bedankt!

17-05-2022

Ook interessant

20 feb. 2024

Onderzoek social dance (folk-, volks- en werelddans)

Neem deel aan ons onderzoek naar folk-, volks- en werelddans en de manier waarop dit doorgegeven kan worden aan de volgende generaties.
Lees meer
20 feb. 2024

Memoranda rond cultuur en kunsten

SARC en oKo publiceerden memoranda met beleidsaanbevelingen rond cultuur en kunsten.
Lees meer
07 feb. 2024

Maak kennis met Mieke en Jeroen

We verwelkomen stafmedewerker immaterieel erfgoed Mieke Witkamp en stagiair scenografisch erfgoed Jeroen Gyselings.
Lees meer
11 jan. 2024

Jachthoornblazen op Fürst-Pless- en Parforcehoorn erkend als immaterieel erfgoed!

Op 10 januari 2024 werd het jachthoornblazen op Fürst-Pless- en Parforcehoorn door de minister van cultuur Jan Jambon opgenomen op de Inventaris Vlaa…
Lees meer